29.12.2011

konuşu-yorum: Bir milli piyango sacmaligi


Maalesef her yeni yil gelen ayni sacma haberi tekrar tekrar goruyoruz. Bazi isim yapmis piyango bayilerinin onunde uzun kuyruklar olusuyor ve insanlar paralari karsiliginda piyango bileti almak icin hic usenmeden, bir hic ugruna ziyan ettikleri zamanlarina acimadan saatlerce beklemeyi goze aliyorlar. Oysa bu bekleyisin altinda yatan sacmaligi ortaya dokmek icin oyle aman aman bir matematik bilgisine ihtiyac yok. Eger N sayida piyango bileti varsa ve siz bunlardan birine sahipseniz buyuk ikramiyenin size cikma olasiligi (eger birileri size sahte bir bilet satmamissa) 1/N dir. Biletinizi hangi sehirden, hangi bayiden aldiginizin zerre kadar onemi yoktur. Ha ruyaniza giren ak sakalli dedenin 'size evladim bak biletini su gun git suradan al' dedigi bir ruya gormus ve buna inanmissaniz orasini bilemem. Peki durum boyleyken neden Turk insani bu sacmaliga ortak oluyor ve hic hak etmedikleri halde bazi piyango bayilerine markalasma, unvan salma olanagi taniyor. Is o kadar ki istanbul'da unlenen piyango bayisi tutup Ankara'da zincir subesini acabiliyor. Sanki sattigi herhangi bir biletin buyuk ikramiyeyi kazanma olsailigi 1/N den daha buyuk olabilecekmis gibi. Umarim insanimiz artik bu sacmaliga bir son verir ve bizler de her yeni yil oncesi (sahsen beni izlerken bile utandiran) bu sacma kuyruk haberlerini izlemekten kurtuluruz. Lafi tum bileti olanlara sans dileyerek bitirelim, ama unutmayalim ihtimal ayni 1/N :)

3 yorum:

  1. vatandaş yılmaz1 Şubat 2012 12:05

    idare bunu düşünmüştür ama ben yine yazmak istedim bütün çekilişler hep olmazı zorlamakta s.lotoda 6/49 isabet eden 1yada 4 kişi yetmezmiş gibi bide 6/54 sen öbürünü bulabildinde bu kaldı her hafta ya 1 kişi yada 3-4 kişi neden her hafta yüzlerce kişinin işini görecek kadar bir para verecek oyun koymazlar mesela HALK LOTO 4/30 rakamla her hafta bir çok kişi 5.ooo tl alsa düşünün her hafta vatandaşın işi görülse yani el birliği ile fakirliği ortadan kaldırmış olmazmıyız gözü doymayan diğerini oynasın bize ne hadi bi düşünün bunu HALK LOTO 4/30 saadet zinciri gibi yada robinhood gibi yada refahı halk yaymak gibi böyle bir şey olsa ne hırsız lık ne rüşvet ne avanta ne de korsancılık. teklif edene git işine ben halk loto dan alıyorum zaten diyip tenezül etmese----emekli vatandaş yılmaz amca

    YanıtlaSil
  2. yılmaz Amca'cım, söylediklerinize aynen katılıyorum ama bu dediğinizin uygulanamamasına çok ilginç bir sebep öne sürüyorlar. Büyük ikrammiye düşük olduğu zaman insanlar daha az bilet alıyorlarmış. Yani insanların çoğu bir anda hayatlarını inanılmaz bir biçimde değiştirecek kadar çok paranın hayali ile o biletleri satın alıyormuş..

    YanıtlaSil
  3. senin dediğinden şu çıkıyor aziz nesin in haklılığı
    (azı bulamayan çoğu hiç bulamaz ) atıyorum 40 milyon kişi oynasa ihtimale bak neymiş büyük ikramiye. yahu bide geçmişe bak büyük ikramiyeyi bulanların akibetine bana göre çok olup şaşırtıcağına azolup işime yarasa güzel olmazmı bi gün olucak diye düşünüyorum ben istersem sen istersen isteyenler çoğalınca ortaya arz talep olabilir ama istemek kitleye yaymak düşünün bir. her hafta 3.000-5.oooo tl ilaç sonra elin norveç.finli.holld.danmrk.yaptığını tatil bazında biz oralara ama tabiki önce türkiye niye ben izmiri ankarayı ç.kaleyi hele antalyayı görmek isterim yoksa gözümü karasuda kapatıcam ......

    YanıtlaSil